skog

Jag tycker inte om att titta ut genom fönstren, föredrar att ha gardinerna fördragna. Samma gamla trådnötta spetsgardiner som när jag var liten (här står tiden still). Ändå vet jag att skogen väntar på mig där ute.

Ibland är den en vän. En allierad, rentav.

Ibland är den… något annat.

Hur man än vänder sig har man ändan bak, brukade mor säga och skratta när jag kom till henne med mina lillgamla funderingar. Jag förstod aldrig det uttrycket, inte då. Nu tänker jag istället hur jag än vänder mig har jag skogen omkring. Sömnlösa nätter hör jag grenarna riva mot fönstren. Som om den kryper sig närmare, skogen. Gör sig redo för nästa drag.

Note to self: beställ nya gardiner. Hellånga, i sammet. Röda eller svarta. Jag drömde så underligt inatt…

Leave a Reply

