Jag var åtta år gammal när jag träffade Djävulen i skogen alldeles bakom huset där vi bodde. Han såg ut som en vanlig man, ledigt klädd i jeans, men mig lurade han inte. Inte särskilt länge åtminstone. Men tillräckligt. Jag kan inte förlåta mig själv för vad han gjorde mot mig, även om jag bara var ett barn. Hur kunde jag ha vetat?

JAG BORDE HA VETAT.

Det var en varm sensommardag, luften dallrade dagen då jag mötte Djävulen för första, men långtifrån sista, gången. Dagen då min barndom dog. Doften av solvarma tallbarr och seg kåda i mina näsborrar när jag skuttade fram på jakt efter blåbär. Vi bodde alldeles nära skogsbrynet, jag fick gå bort till stora stenen själv. Magra, myggbitna knän, solblekta frottéshorts och ett vemod i hjärtat, känslan av ett slut. På måndag skulle jag börja andra klass. Vi hade varit i bokhandeln och köpt bänkpapper tidigare samma dag. Mina älskade sköldpaddor i superhjälteskrud log mot mig. Jag gillade Donatello bäst.

Jag minns hur jag bävade inför skolstarten. Samtidigt kunde jag inte låta bli att uppfyllas av något nytt, lukten från mitt bänkpapper, suddgummina jag radat upp på skrivbordet i storleksordning. Jag kunde känna det i skogen också. Nu skulle allt bli annorlunda. Jag skulle inte bli vald sist till gympan, jag skulle få vänner, någon att sitta med i skolmatsalen. Det var jag som hade makten, sa mamma till mig. Hur skulle de veta vem jag var om jag inte visade det själv? De andra barnen var nog bara lite blyga, precis som jag.

En väldig fågel – mamma hade vetat vad den hette – skrek till och lyfte från sin gren. Jag började följa efter den i riktning mot gångvägen, tillbaka mot vårt hem, men ändrade mig. Gick istället djupare in i skogen, in i det varma, doftande, hemliga. Stora stenen låg bakom mig nu. Jag fortsatte tills jag kom till gläntan där mamma och jag ibland brukade fika.

Så stod han där och väntade på mig. Han sa:

 

 

 

One thought on “Djävulen

Leave a Reply

